Mopedbil

Mopedbilen har seglat upp som ett populärt alternativ till vanliga mopeder, i synnerhet bland ungdomar. I denna artikel ger vi en introduktion till mopedbilar och tar upp om de till och med är ett alternativ till en vanlig bil.

Vad är en mopedbil?

Juridiskt sett är mopedbilen en moped klass 1. Maximal vikt är 425 kilo, men trots detta är maxlasten så hög som 260 kilo. Precis som en EU-moped är maxhastigheten 45 kilometer i timman och att ha en LGF-skylt baktill är krav.

Mopedbilar är vanligtvis dyra i förhållande till vanliga mopeder personbilar på grund av att tillverkarna gör ganska små serier. Det beror också på att utvecklingen av en mopedbil som håller sig under viktgränsen men också uppnår säkerhetskravet är dyrt. Miljömässigt är mopedbilar inte i närheten av personbilar. Det finns till exempel i dagsläget inte något mopedbilsmärke som tillverkar modeller drivna på el.

Säkraste mopedbilen

Mopedbilar är byggda av plast för att hamna under maxviktgränsen. Av den anledningen är de inte lika säkra som en vanlig bil. Samtidigt är maxhastigheten lägre, vilket till viss del väger upp för materialet.

En mopedbil bör inte ses som ett alternativ till en vanlig bil. Med tanke på att en majoritet som kör dem är ungdomar, har de dock inte möjlighet att välja att köra en vanlig bil. Om alternativet däremot är en moped är mopedbilen ett säkrare val, särskilt vintertid. Chatenet CH30 är den modell som krocktestats i Euro NCAP och fått högst betyg.

Lämna en kommentar