Vikten av att ”leka” med din bil!

Dels hade många vänner som tidigare genomgått denna ”utbildning” haussat upp den något enormt. Så min mentala bild och förväntan var ett slags pandemonium där man tilldelades en bil och sedan fick fri lek i ett par timmar. Och dels hade jag i det närmaste utgått från att fram-, bak- och fyrhjulsdrivna bilar skulle köras på halt underlag för att till fullo förstå respektive konfigurations egenskaper.

En besvikelse och leda från början till slut

Så gick det naturligtvis inte till, och i efterhand kan man verkligen fundera på hur jag kunde tillåta förhoppningar att vandra iväg helt ohämmat. Verklighetens halkkörning var en besvikelse och leda från början till slut. Den enda praktiska lärdom jag till fullo tog med mig från utbildningen var att bromssträcka ökar med kvadraten på hastighetsökningen och inte med ökningsfaktorn. Det vill säga, dubbling av hastighet ger en fyrdubbling av bromssträcka, tredubbling av hastighet ger nio gånger längre bromssträcka och så vidare.


Vinterhalvåret kan många gånger vara då man upptäcker om man köpt rätt eller fel bil.

Men, som landsbygdsbo med en livslång förkärlek till rally och långa ”ställ” genom kurvorna, har jag på egen hand kompenserat en hel del för denna bristande halkutbildning. Nu börjar vi närma oss pudelns kärna, jag anser nämligen att det är viktigt att ”leka” med sin bil. Till att börja med är det så klart roligt och jag tror de flesta av oss någon gång ryckt i handbromsen på en stor parkering, men det kan även vara tidigare lek som räddar ditt liv i en hastigt uppkommen situation.

Lär känna din bil

VarningsskyltDe flesta bilar som säljs på den europeiska marknaden är idag utrustade med antispinn- och antisladdsystem vilket räddar otaliga liv varje år. Det är dock viktigt att förstå och komma ihåg att ett antisladdsystem aldrig kan öka din bils mekaniska grepp mot underlaget, precis på samma sätt som fyrhjulsdrift inte kortar bromssträckor, vilket många tyvärr tycks tro.

Att lära känna greppgräns, viktfördelning, huruvida bilen har en under- eller överstyrd karaktär, och inte minst, få en känsla för rörelseenergin hos en bil och när bilen fortsätter i tangentens riktning och inte följer kurvan kan vara skillnad mellan liv och död.

Mitt råd är att försiktigt börja utforska bilens samtliga köregenskaper

Mitt råd är därför att försiktigt börja utforska bilens samtliga köregenskaper – när börjar framhjulen kasa framför bilen, när övergår understyrningen i en överstyrning, hur mycket skall jag motstyra en överstyrning utan att få en retursladd?
Detta görs med fördel på halt underlag då det tillåter att man gör ovan övningar i låga hastigheter. Självfallet, skall detta endast utföras under säkra förhållanden där varken du eller dina medtrafikanter kan utsättas för risk.

I de två videorna (till höger) med de oerhört kompetenta förarna Chris Harris och Tiff Needell förklaras rörelsedynamiken hos en bil, hur man bör ha sitt säte justerat för att bli den bästa förare man kan bli, och framförallt, hur man hittar bilens balans.

Mycket nöje!

MotorApa