Så kan bilvård förbättra företagets ekonomi

Enligt Statistiska centralbyrån fanns det under 2015 hela 262 948 förmånsbeskattade tjänstebilar, vilket är nytt rekord för sjätte året i rad. För en stor del av förarna bakom de hundratusentals rattarna är bilen betydligt mer än ett transportmedel.

– Jag jobbade själv som säljare i ett tidigare liv och vet hur många timmar i bil det kan bli. Det är en verklighet för betydligt fler yrkesgrupper än säljare och för många yrkesverksamma är bilen inget annat än en arbetsplats, säger Andreas Kvarnbrink, vd på Ditec, och poängterar att bilen därmed berörs av arbetsmiljöfrågor precis som vilket kontor som helst.

Arbetsmiljön i bilen

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter är det arbetsgivarens uppgift att ”undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås.” Arbetsgivaren är ansvarig för fordons krock- och körsäkerhet och att vistelsen i trafiken är så säker som möjligt. Men arbetsmiljöarbetet ska omfatta alla fysiska, psykologiska och sociala förhållanden som har betydelse för arbetsmiljön. Tjänstebilen bör därför inte bara hållas säker utan även välvårdad för ökad trivsel.

Tjänstebilen bör inte bara hållas säker utan även välvårdad för ökad trivsel

– Att som företag regelbundet – ett par gånger om året – se efter sin vagnpark skapar en effektiv arbetsplats för de anställda som i sin tur kan koncentrera sig på sina arbetsuppgifter. Idag finns en mängd olika tjänster och paketlösningar hos professionella verkstäder som skyddar bilen såväl proaktivt som reaktivt från slitage, menar Andreas Kvarnbrink.

Behandling och konservering av lack, behandling av glas och fälgar samt textil- och lädervård är några åtgärder som bevarar nybilskänslan.

Ett bättre underhållAndreas

Vid en helrekonditionering tvättas, poleras och vaxas lacken fri från fett, repor, smuts och trafikfilm. Inuti dammsugs och putsas kupé och bagageutrymme. Genom att inkludera professionell bilvård i företagets rutiner och policys kring tjänstebilar garanteras inte bara en regelbunden och fackmannamässig uppfräschning.

– Inte sällan resulterar det även i ett bättre underhåll mellan besöken då man höjer ribban för hur bilen sköts överlag. En välskött bil motiverar till ett bra omhändertagande, till skillnad från det motsatta, berättar Andreas Kvarnbrink.

Enkelt att räkna ut att en investering i form av bilvård lönar sig

Oavsett om tjänstebilen bär företagets logga eller inte kan fordon fungera som ett strategisk och kostnadseffektivt verktyg för att bygga varumärket. Precis som de anställda är företagets ansikte utåt medverkar ofta bilen till ett första intryck hos kunder och partners.

– Bilvård är att ta hand om sina anställda och som arbetsgivare blir man mer attraktiv med en bra tjänstebilspolicy, säger Andreas Kvarnbrink.

Professionell vård lönar sig

Samtidigt innebär bilvård ökade årliga kostnader för företaget vilket inte är em helt obetydlig faktor.

– Professionell vård av sin vagnpark lönar sig alltid. Visst, sett till enskilda år och poster ökar kostnaden, men ser man till totalekonomin är det precis tvärtom, säger Andreas Kvarnbrink

Han menar att andrahandsmarknaden för tjänstebilar är stor och det kan skilja upptill 30-40 000 kronor mellan två bilar av exakt samma märke och årsmodell men som är i olika skick. Med rätt bilvård får bilen en förlängd livslängd vilket är positivt även ur ett hållbarhetsperspektiv.

– Sett till en genomsnittlig livslängd på tre år för en tjänstebil är det enkelt att räkna ut att en investering i form av bilvård lönar sig. Det är en sanning sett ur flera aspekter, avslutar Andreas Kvarnbrink.