Morgondagens mobilitet är vår att bestämma

Enorma resurser läggs ned på att ta fram framtidens fordon och det råder en övertro på att teknologin ska lösa alla våra problem. Men frågan är, har vi siktet rätt inställt?

Å ena sidan har vi klimatexperterna som påminner oss om att situationen är värre än vad vi tror och att åtgärderna som finns på bordet inte räcker till. Man siktar på Paris men kommer till Södertälje. Å andra sidan har vi teknikoptimisterna som i takt till ”Nearer, My God, to Thee” försäkrar oss om att tekniken kommer att lösa allt. Verkligheten är en annan. Många viljor och intressen stör vår kompass och var vi hamnar är rena rama lotteriet. Något måste göras.

 

Framtidens hållbarhet

Vi måste våga prata och erkänna att omställning vi står inför kräver mer en några enkla reformer. Detta är inte enkelt då vi själva sitter fast i gamla föreställningar och har en inneboende motstånd till förändring. Det handlar om att börja på en blank sida och föreställa oss en framtidens hållbara transportsystem utifrån våra verkliga behov utan begränsningar.

”Trängsel går inte att bygga bort.”

Vi behöver inte anstränga oss för att inse att antalet bilar som rullar i våra städer är för många oavsett om de är nollutsläppsbilar eller inte. Vi behöver heller inte anstränga oss för att inse att trängsel inte går att bygga bort. Inte heller att vi har tillräckligt med biobränsle för att ersätta fossila drivmedel. Och som om det inte vore nog, omställningen får inte heller ske på bekostnad av andra, människor eller natur.

Bilindustrins svar på problemen är utsläppsfria fordon som i bästa fall kan delas med andra. Eller självkörande och uppkopplade fordon som möjliggör att du även kan vara produktiv när du sitter i köer. Fordon som kan känna av om du har bråkat med din andra hälft eller håller på att somna av trötthet. Imponerande! Men är det detta som vi vill ha och behöver? Troligen inte, och här finns det ett stort gap som kan leda till att vi missar målet, och i förlängningen förgör mänskligheten.

 

Anta utmaningen

Alarmerande är det att 90% av alla personbilar som säljs fortfarande drivs med fossila bränslen och att stora bilar, så kallade SUVar, säljer som aldrig för. Bilutställningarnas fantastiska konceptbilar är långt ifrån marknadsintroduktion och många frågor kvarstår vad det gäller hållbar tillverkning av drivmedel och fordon.

“The best way to predict the future is to invent it”

Det gäller nu att inse allvaret och anta utmaningen. Alla människor, företag och organisationer, kan vara förändringsagenter och uppfinnare. “The best way to predict the future is to invent it” sa Alan Kay , så låt oss gå in i garaget, mecka utifrån våra behov (användarcentrerat) och uppfinna dessa fantastiska farkoster eller transporttjänster som ska ge oss större livskvalite och mobilitet inom planetens gränser.

Gröna Bilister

 

 

 

Martin Prieto Beaulieu,
styrelseledamot på Gröna Bilister.