Länge leve morgondagens bil

Telefonens utveckling från ett strikt röstbaserat kommunikationsverktyg till en enhet som synkar kalender med kontakter och positionsbaserade tjänster har de flesta av oss upplevt på nära håll.

Nu är det bilens tur att bli en trepartskommunicerande enhet som tar emot kommunikation från dig som brukare, skickar information till dig men även kommunicerar med andra bilar och brukare i närheten för att underlätta för dig och andra brukare. Jag var nyligen på lansering av nya Volvo XC40 som stoltserar med mer mjukvara och uppkopplade funktioner är någon tidigare Volvobil.

Uppkopplade bilar underlättar

Volvo XC40 har mer mjukvara och datakraft inbyggd än till exempel Airbus A380 – världens största passagerarflygplan. Uppkopplade bilar underlättar inte bara dagen för tjänstebilsförare med pressade tidsscheman genom att redan i förväg veta vilken dagens rutt är, men de kommer även kunna förhöja nyttjandegraden av bilarna på våra vägar vilket inte bara minskar trängseln på vägnätet, men även förbättrar investeringskalkylen för tjänste- och poolbilar hos företag.

Den nostalgiska uppfattningen att bilar var bättre förr kan vi härmed avfärda.

Den utbredda uppfattningen att fler funktioner i bilen tar uppmärksamhet från körningen och därmed ökar risken för trafikolyckor måhända i viss mån stämmer, men i takt med att systemen blir allt mer autonoma får de faktiskt motsatt effekt och ökar säkerheten i körningen då de kan säkerställa att föraren är uppmärksam på eventuell halka, håller behörigt avstånd till andra bilar i trafiken och att föraren sitter i en lagom tempererad miljö. Den nostalgiska uppfattningen att bilar var bättre förr kan vi härmed en gång för alla avfärda. Länge leve morgondagens bil!