Dags att se över vinterdäckslagen

Tiden för när dubbdäck är tillåtet måste förlängas, säger Fredrik Ardefors. Dagens korta skiftestider medför klara risker gällande trafikanternas säkerhet. Med vårens oväntat långa vinter och snabba skifte till närmast sommarväder i stora delar av landet i färskt minne kan man konstatera att bilister endera kände sig pressade att skifta för tidigt. Eller att vänta och riskera godtyckliga böter om vädret för några dagar skulle ge torrt väglag.

 

Däcksbytet – tight tidsram

Enligt vinterdäckslagen från 2009 får vinterdäck användas från och med den 1 oktober men måste användas från och med 1 december. Sedan ska vinterdäck användas på Sveriges vägar fram till den 31 mars, samtidigt som det efter den 15 april bara får köras dubbfritt. För de i genomsnitt 60 procent av svenska bilförare som föredrar dubbat finns därför endast 14 dagar tillgodo för ett däckbyte på våren.

– På ett sätt är det naturligtvis bra att det är underlaget som ska avgöra vilka däck som ska användas men i praktiken blir det omöjligt att skifta fram och tillbaka ett antal gånger om vädret är lynnigt. Dessutom är Sverige ett långt land och vädret skiljer sig avsevärt från norr till söder.

 

Minska vägslitage

Ursprunget till den snäva tiden var bland annat att man ville minska vägslitage och partiklar från dubbdäcksanvändning. Idag har däcken dock utvecklats och dessa problem minskats. Så det är dags att vikta över balansen mot ökad säkerhet igen, fortsätter Fredrik Ardefors.

Däckspecialisternas Riksförbund (DRF) och menar att val av däcktyp måste få bero på hur fordonet används, förarens preferenser, och förväntat väder. Dubbfritt är bäst för många men dubbat ger bättre grepp på isiga underlag. DRF rekommenderar att man som konsument väljer kända däckfabrikat. Välj de som är framtagna för svenska förhållanden. Rådgör även med en kvalificerad däckhandlare om vilka däck man ska ha.

 

Verkstäderna måste kunna hänga med

Dagens regelverk gör inte sällan däckbyten problematiska för såväl verkstad och däckspecialist som för bilförare.

– Att byta däck är tungt; en mekaniker som skiftar hjul på en bil lyfter 160 kilo per bil. Personalen på däckverkstäderna utstår en enorm arbetsbelastning under den här perioden. Problemet löses med övertid till maxgräns eller tillfälliga resurser som inte alltid har rätt kompetens, säger han. Han tilllägger även att de allt fler däckhotellen också behöver möjlighet att planera för att ha däcken redo när de behövs. Och förutom att äventyra säkerheten så riskerar dessutom korta däckskiftestider att flytta från utbildade däckspecialister till tillfälliga popup-aktörer. Konsumenter bör då vara noggranna med att kontrollera kvalitet och att man till exempel är ansluten till Konsumentverket om det skulle bli aktuellt med en reklamation.

 

Återgå till en säker trafik

– Däckspecialisternas Riksförbund föreslår en återgång till ett sista datum för dubbat den 31 april, som det var innan 2009. Det är det bästa alternativet ur trafiksäkerhetssynpunkt, och dessutom det bästa för verkstädernas planering och arbetsmiljö.
Vilken rikspolitiker vill inte profilera sig med denna fråga?