Att välja rätt miljöbil

Den vanligaste frågan som jag fick i sommar var: Vilken typ av bil ska jag köpa om jag vill ha en miljöbil?

Om man nu måste ha en bil, vilket flera behöver, så är frågan varken förvånande eller oberättigad. Det är inte lätt att hänga med i svängarna. Ena stunden var etanolbilen bra men efter något år kallades den för ”svältskapare”.

Sedan påkläddes plötsligt diselbilen en miljöimage men efter avslöjandet att Volkswagen med flera fuskat med utsläppstester av partiklar och kväveoxider föll kläderna av och kejsaren var helt enkelt naken. Dieselbilen var ingen miljöbil och i många städer som Paris, Madrid, och Aten med flera tänker man nu istället förbjuda dieselbilen i stan.

En osaklig diskussion

Vem ska man tro på? Vem vågar man lite på nästa gång något kallas miljöbil?

Etanolbilen tappade glorian på felaktiga grunder.

Jag är den första att beklaga att det blivit en så rörig och osaklig diskussion om miljöbilar. Det är delvis en konsekvens av olika riksdagsbeslut men att bilföretag undanhåller sanningen gör inte saken lättare. Etanolbilen tappade glorian på felaktiga grunder och nu finns det bara ett bilmärke som säljer nya etanolbilar i Sverige. Etanolen får istället användas i lastbilar från Scania och med ökad inblandning i bensin. Dieselbilens dom var mer självförvållad.

Ur klimatsynpunkt kan den dock fortfarande vara ett alternativ om man kör på hållbart framställd biodisel. Men inte i stadstrafik. Där sätter de hälsovådliga utsläppen käppar i hjulet för dieselbilen även om man kör på biodrivmedel.

Ett enkelt och rakt budskap

Nu ska det dock bli ordning på torpet. Jag tycker förslaget om Bonus-Malus är bra och gör det lättare att göra rätt. De bilar som nu kan kallas miljöbilar är de bilar som får statligt stöd vid inköp. Det är elbilar, laddhybrider (dock inte de riktigt törstiga) och biogasbilar. Ett enkelt och rakt budskap.

Att vissa bilar blir billigare och andra dyrare kommer att påverkan nyköpsmönsteret.

Att vissa bilar blir billigare och andra dyrare kommer att påverkan nyköpsmönsteret men bara att en bilmodell får kallas ”miljöbil” påverkar minst lika mycket. Tänk bara på alla kommuner där ”miljöbil” idag ofta är ett krav på all upphandling Det är därför som initiativet Fossilfritt Sverige nu lanserar en utmaning till både kommuner, landsting, statliga myndigheter, och företag att bara köpa de nya ”miljöbilarna”. Inget annat.

En gigantisk effekt

Att gå ifrån dagens ca 5 procent till 25 procent är ett första delmål.

Med tanke på att drygt hälften av alla köp av nya bilar är så kallade tjänstbilar och förmånsbilar kan effekten av denna utmaning bli gigantisk. Att gå ifrån dagens ca 5 procent till 25 procent är ett första delmål. Om det ska lyckas beror inte minst på dig – om du vill sprida denna utmaning vidare till din egen arbetsplats och ledning och kanske senare utmana andra organisationer och företag. Fossilfritt Sverige ska göra vad vi kan och det känns i alla fall skönt att jag nu på ett snabbt och enkelt sätt kan svara mina sommargrannar vilken bil de ska köpa – om de nu alls behöver äga sin nya bil.