Tyst katt med klös

När Jaguar inledde projektet att ta fram sin första, helt eldrivna bil, I-Pace, så fanns ett viktigt övergripande mål: Den ska vara rolig att köra!

 

På så sätt ska den förvalta arvet som ligger i märkets historik, trots att drivkraften inte är en ylande eller mullrande motor. Samtidigt ska den vara rymlig, bekväm, praktisk, säker och ha bra räckvidd. Typ en bilarnas Kinderägg. Då vi – en grupp utvalda motorjournalister och bilnördar – bjöds in till den första provkörningen i Sverige så var det upp till bevis om ingenjörerna hade lyckats.

För många är körglädje en viktig parameter vid val av bil. En parameter svår att definiera men omfattar mycket som kontroll, förtroende och entusiasm för bilen och dess egenskaper. Går det att uppnå det i en eldriven bil som väger in strax över 2 ton och som, av tillverkaren, benämns SUV? Det korta och raka svaret innan du läser vidare är: Ja, absolut!

 

Att testa på bana ger nya dimensioner

För våra tester hade ett antal I-Pace tagits från England till en motorbana utanför Stockholm. Det enda som i princip varierade på bilarna var fälgstorlekar, däck och inredning. I övrigt är I-Pace relativt ”standardiserad” med dubbla elmotorer, 400 hästkrafter, nära 700 Nm vridmoment och fyrhjulsdrift. Litiumjonbatteriet på 90 kWh är också nyutvecklat och ger bilen en räckvidd på cirka 50 mil enligt den nya WLTP-cykeln. Vi gavs möjlighet att under dagen prova bilarna på såväl bana som på landsväg. För att verkligen lära känna en bils karaktär så är möjligheten att få provocera den fullt ut på en testbana otroligt värdefull. (Och lärande! Alla borde regelbundet få möjlighet till detta för att bli säkrare i trafiken).

 

I-pace Jaguar
Foto: Jaguar

 

Nytt och styvt chassi

Till I-Pace utvecklade Jaguar ett helt nytt chassi i aluminium skräddarsytt för en elbil. Konstruktionen blev mycket vridstyv där batterierna – och därmed tyngden – kunde placeras mellan drivaxlarna för en så låg och central tyngdpunkt som möjligt i bilen. Resultatet förvånade faktiskt oss alla vid provkörningen. Tack vare den låga tyngdpunkten och jämna viktfördelningen så var känslan helt stabil även när farten i slalombanan var hysteriskt uppskruvad. Samma sak vid högfartsbromsning och undanmanöver. Trots farter klart över laglig motorvägsfart, panikbromsning och väjning för hinder så kändes det aldrig obehagligt eller svårt att kontrollera. Och ja; det var ren körglädje.

Jaguar säger själva att I-Pace är en SUV men vi på plats tyckte nog att ”cross-over” stämmer bättre. Särskilt när det kom till just köregenskaper. Där majoriteten SUVar blir stora, gungiga och ofta otympliga så var I-Pace i jämförelse mer som en låg sportbil. Utan att bli hård eller obekväm i gången. Naturligtvis bidrar också kraften, 4,8 sekunder till 100, till känslan. Att stå bredvid bilen när den, helt tyst, drar iväg är lite overkligt jämfört med hur det brukar låta när bilar ska klara sprinten till 100 så kvickt.

 

Liten utanpå – stor inuti

Trots det relativt moderata formatet, knappt 4,7 meter lång och 2 meter bred, så är I-Pace överraskande rymlig. Faktiskt lika rymlig som betydligt större vagnar i SUV-klassen. Förklaringen är givetvis det anpassade chassit med drivlinan som är liten och placerad långt ut, batterierna lågt placerade och att axelavståndet därmed kunnat ökas rejält. Höjden i baksätet räcker absolut vilket inte är vanligt med den sluttande design som blivit norm i bilvärlden idag. Dessutom är bagagerummet enormt och det finns ett bra packutrymme även fram.

 

I-pace Jaguar, inredning
Foto: Jaguar

 

Bensinpump på panelen

Jaguar har även lagt stor vikt vid en riktig inredning och ett väl utvecklat så kallat infotainmentsystem, döpt till Touch Pro Duo, med en 12,3 tum stor skärm som dominerar panelen. Samtidig har man behållit mycket av känslan av ”traditionell” bil vilket faktiskt kan kännas skönt ibland. Att symbolen för elen som finns kvar är en stiliserad gammal bensinpump med stickkontakt och att mobilanknytningen visas med en klassisk engelsk telefonkiosk är kul detaljer. Systemet kändes annars relativt enkelt att navigera i och det är en viktig detalj för trafiksäkerheten. Fokus ska vara på vägen och för oss fanns inte tid att gräva oss djupare i systemets alla möjligheter. Vi ville köra och köra!

Om jag ska sammanfatta dagen med Jaguars nya I-Pace så förstår jag i efterhand varför Sören Hyltoft, Press och PR-manager för Jaguar i Skandinavien, såg så nöjd ut när han hälsade oss välkomna på morgonen. Jaguar har på senare tid kommit med flera fantastiska bilar, öppnat upp för nya kategorier köpare och med I-Pace har man verkligen tagit ett steg in i framtiden. En vacker bil med svepande linjer, fantastiska köregenskaper – med mängder av körglädje – rymd, komfort och säkerhet. En bil som på ett utomordentligt sätt förvaltar Jaguars historik och tradition.