Cool cat

Därför var det med både höga förväntningar och en viss obestämd känsla av vördnad jag närmade mig nya Jaguar XF Sportbrake. Första titten ger svaret jag hoppats på; stilren, sportig och med klar attityd. Absolut inte skrikig eller med bekräftelsebehov, bara coolt egen. En bil man gärna kan och vill synas i utan att vara en posör. Designern Ian Callum har lyckats skapa en individualistisk, sportig, stilren och samtidigt praktisk bil värdig Jaguars arv.

En bil för Sverige

I Sverige älskar vi våra kombibilar. Därför undrade många varför Jaguar inte följde upp framgångarna i segmentet även med en XF med stort lastutrymme. Nu är den här och inga lär bli besvikna. Ett lastutrymme bland de största i klassen kombinerat med nämnda design, körglädje och fantastisk komfort. De stora tyska konkurrenterna Mercedes E-klass, BMW 5-serie och Audi A6 har fått en tuff brittisk utmanare i klassen.

Jonas Lindow, chef för Jaguar Sverige gör ett försök att, kanske inte helt objektivt, beskriva vad det är för bil jag provkör.

– XF Sportbrake vänder sig till aktiva bilförare som uppskattar god teknik, vacker design och kvalitet. Ålder spelar inte så stor roll men visst vänder sig Jaguar nu till en yngre målgrupp jämfört med tidigare, säger Jonas.

”En R-modell med lite extra allt”

Han poängterar att Sportbrake är till för dem som vill ha bekvämlighet och utrymme för ett aktivt liv men tycker en SUV är för stor och inte lika rolig. Det mesta av vad han säger stämmer med bilen jag får testa. En R-modell med lite ”extra allt”, en nästan onödigt rapp och pigg bensinmotor på 250 hästkrafter, fyrhjulsdrift och en fantastisk åttaväxlad automatlåda från tyska specialisterna ZF och växelpaddlar på ratten. Allt detta tillsammans i ett välbalanserat chassi, en styrning med känsla och balans gjorde provtiden till en riktigt rolig och härlig upplevelse. Visst är Jaguars häftiga sportbil F-type ännu roligare som körmaskin men lastutrymmet på hela 1700 liter med nedfällt baksäte i XF, behövs lite för ofta. Kanske en av varje? Ja, varför inte.

 

Jonas Lindow. Foto: Jens Panduro
Jonas Lindow, chef för Jaguar Sverige. Foto: Jens Panduro

Tjänstebil och mer

Versionen som troligen blir storsäljaren har tvåliters diesel, 180 hk och med möjligheten att välja bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Det är också den med bakhjulsdrift som blir trumfkortet i tjänstebilssektorn. En kampanjbil baserad på Pure-versionen laddad med extra godis för alla som vill hålla sig inom gränsen för 8,5 basbelopp. Den bilen har givetvis inte samma blixtrande acceleration och saknar en del utrustning som finns i R-versionen. Tillbehörslistan är dock lång och alla möjligheter finns att anpassa bilen efter individuell smak.

”I valet mellan bensin och diesel så finns flera varianter att välja mellan.”

I valet mellan bensin och diesel så finns flera varianter att välja mellan. Från en så kallad instegsmodell med diesel på 163 hk och bakhjulsdrift, över nämnda diesel på 180 hk som går att få med fyrhjulsdrift och vidare till en 240 hästkrafter stark fyrcylindrig motor eller en sexcylindrig maskin på 300 hk och närmast enorma 700 Nm i vridmoment. Urvalet på bensinsidan är mindre men klart intressant. Den fyrcylindriga maskinen på 250 hk jag testade eller alternativet sex cylindrar och 380 hk om man önskar mer klös och ännu smidigare och tyst motor. Frågan är dock om det behövs.

För lite valnöt

Några avslutande intryck från tiden med testbilen. Vad som imponerar i en bil som känns så kompakt är hur rymlig den är. Med baksätet uppfällt så är det väldigt gott om plats för bagage. Fälls baksätet, vilket kan göras i tre sektioner (40/20/40), så blir utrymmet närmast enormt. För baksätespassagerarna är utrymmet, tack vare den förlängda hjulbasen, nu ännu bättre och lite limousine-klass.

”Och visst saknar jag, som lite nostalgisk anglofil, putsad valnöt här och var”

Finns då inget negativt? Jo, att svart bil med mörka rutor inte riktigt är i min smak och blir tråkigt i kombination med svart inredning och svarta paneler. Alternativ finns så jag är lugn. Jag har också svårt att förlika mig med den runda växelväljaren och plastpaddlar som ska se ut som aluminium är fel i en så fin bil. Och visst saknar jag, som lite nostalgisk anglofil, putsad valnöt här och var i instrumentpanelen. Kanske finns i tillbehörslistan om jag letar.