Först lite bakgrund

  • Sverige har av tradition vurmat för säkra bilar
  • Under många år var en säker bil lika med en tung bil
  • Av den anledningen dominerade Volvo och Saab tjänstebilsmarknaden under 60- och 70 talet
  • Deras storleksklasser har sedan dess präglat storleken på tjänstebilarna
  • I dagens läge kan dock en liten bil få 5/7 stjärnor i Euro NCAP
  • Newtons lagar gäller dock fortfarande; att jag sitter hellre i en bil som väger 1600 kg än 800 kilo vid en frontalkollision

Politiskt ”hattifnattande”

Alla bilfabriker och bilimportörer vill ha långa spelregler avseende skatter och pålagor med mera. Otaliga är de gånger politiker – oavsett färg och parti – ändrat gällande spelregler för tjänstebilar. Till och med en sådan klok man som Anders Borg tog bort vissa miljöbilsförmåner innan löptiden var slut såsom:

  • Befrielse från trängselskatt
  • 10 000 i miljöbilspremie till privatperson
  • Gratis boendeparkering i Stockholm
    - för att dessa blev för populära – läs för dyra för staten/staden

Detta ”hattifattnattande” skapar svårigheter för alla inblandade; bilfabriken, bilimportören, tjänstebilsföraren, ekonomichefen på förarens företag – och väcker frågan - vad skall vi välja nästa gång vi byter tjänstebil? Bensin, diesel, biogas, batteribil, hybrid, vätgas eller något annat?

Senast vid årsskiftet 2015/2016 reducerades premien till laddhybrider från SEK 40 000 till 20 000. Vilket signalvärde sänder det till marknaden? En laddhybrid kan de facto vara en ”supermiljöbil” med utsläpp på mindre än 50g CO2/km.

Nu kommer det ytterligare ett nytt tjänstebilsförslag – BONUS / MALUS

Alliansregeringen tillsatte en FFF (Fossil oberoende Fordondons Flotta) utredning juni 2012 som utredde i drygt 1,5 år. De presenterade en ”tegelsten” om dryga 1000 sidor december 2013 och sedan dess har tegelsten ”sovit Törnrosasömn”. Under hösten 2015 väcktes Törnrosa och tre jurister i Göteborg sitter nu och skriver på ett förslag baserat på samma idé som Robin Hood; man tar pengar från de rika/höga utsläpp och ger till de fattiga/låga utsläpp. Tanken är att dessa bägge skall balansera och bli ett nollsummespel för finansministern?!

I Frankrike försökte man införa ett liknande system för några år sedan och man räknade helt galet och kostnaden för staten blev 21 miljarder back de första åren. Det Svenska förslaget kommer presenteras och skickas ut på remiss den 29 april i år (2016) = närtid.

Vad kan vi vänta oss?

De tre utredarna har varit mycket förtegna och som jag uppfattar att de försökt flyga under radarn med sina kommande och tänkta ideer. BIL Sweden har dock insisterat på att få träffa de tre utredarna för att förklara hur saker och ting fungerar i ”tjänstebilsdjungeln” och ”i verkligheten” som flera av oss känner väl sedan 40 år tillbaka. Vi är mycket osäkra på hur skrivningen ser ut den 29/4 men vi håller tummarna för att utredarna lyssnat på några av våra råd. Mitt råd till dig som verkar i branschen eller kör en tjänstebil – läs rapporten, begrunda och agera eller reagera under remisstiden.

Bertil Moldén,
Verkställande Direktör,
BIL Sweden