Båda modellerna är förstås väldigt intresserade att attrahera hugade förmånsbilsspekulanter och båda kvalificerar för supermiljöbilspremie och lockar med reducerade förmånsvärden.

...det är nämligen två väldigt väsensskilda bilar även om det inte kan så verka vid en snabb anblick.

Bortsett från att det står Volkswagen Golf på båda och båda rullar på fyra hjul stannar likheterna ungefär där, det är nämligen två väldigt väsensskilda bilar även om det inte kan så verka vid en snabb anblick. Låt oss börja med lite tekniska uppgifter, som t ex 0-100 tider och annat som brukar vara första följdfrågan bland bilköpare. E-Golf har en elmotor på 100 kW, eller 136 hästkrafter om man föredrar den effektenheten vilket ger en 0-100 tid på 9,6 sekunder och en toppfart på 140 km/h – ingen raket men ganska genomsnittliga prestandasiffror för en modern personbil.

Accelererar snabbt

Som alla elmotorer, finns allt vridmoment tillgängligt från första rotation vilket gör att effektkurvan blir helt linjär mot varvtalet vilket i sin tur gör att bilen blir väldigt snabb i början på accelerationen men mattas runt 80 km/h av ganska påtagligt på grund av låg effekt. 0-60 km/h går på 4,2 sekunder vilket är en tid som klår ganska många, mer namnkunniga fossilbilar, ur startgroparna.

Framförallt är det en väldigt kul känsla att helt utan att varva eller på annat sätt förvarna rivalen jämte vid rödljuset att du är på väg att köra ifrån densamme. Avsaknad av växlar bidrar väldigt starkt till det då det saknas reaktionstid från bilen mellan det att du tryckt pedalen i botten och den far iväg.

E-Golf har en räckvidd om 300km enligt NEDC-cykeln med en batterikapacitet på 35,8 kWh, vilket med snabb matematik ger en uppgiven förbrukning på 11,9 kWh/100km. ”For the record”, jag vet att det inte heter energiförbrukning utan energiomvandling.

Motorväg - elbilens värsta fiende

Philip AppelsvedFullt så framgångsrik i mina försök att göra energieffektivt var dock inte jag, under testperioden uppgick förbrukningen till 16,6 kWh/100km, vilket ger en räckvidd om 215km. Märk väl att det inkluderade cirka 30 mils motorvägskörning vilket är en elbils värsta fiende – jämn hög belastning suger ur batteriet ohyggligt fort.

Vid stadskörning och landsvägskörning där man kunnat rulla mycket har dock förbrukningen kommit ned till ca 14 kWh/100km, vilket motsvarar en räckvidd om ca 250km. I den typen av körning kommer bilen verkligen till sin rätt då man får ett väldigt behagligt flyt i körningen tack vare avsaknad av växlingar, det gillar skarpt! Vidare går bilen förstås väldigt tyst i stadskörning, vilket naturligtvis också är behagligt, inte bara för föraren utan det bidrar till att sänka bullernivån i stadsmiljön. Däremot går inte elbilar, och inte heller e-Golf, tystare i högre farter vilket helt enkelt beror på att då är det framförallt väg- och vindbrus man hör.

Skall vi då växla till några ord om GTE innan vi rundar av med en jämförelse dem emellan? Golf GTE, har som namnet antyder, betydligt mer sportiga ambitioner än e-Golf vilket märks på yttre attribut såsom synliga dubbla avgasrör, kjolpaket och större fälgar. Invändigt märks det i form av sportstolar, en något mindre ratt och inte minst ”GTE-knappen” som är en riktig humörhöjare.

Inte långt efter GTI

Golf GTE drivs av en bensinmotor på 1,4 liter och 150hk samt en elmotor á 102 hk kopplad till ett batteri på 8,8 kWh. De ger tillsammans en systemeffekt på 204 hk och en 0-100 sprint på 7,6 sekunder. Golf GTE är med andra ord inte långt efter kusinen GTI prestandamässigt, men väldigt långt efter utsläppsmässigt. Det här börjar ju redan se ganska smakligt ut, eller hur?

Det beror helt enkelt väldigt mycket på var man kör, snarare än hur man kör vilket vanligen är fallet.

Uppgiven förbrukning ligger på 1,6 liter/100km eller 11,6 kWh/100km, båda två kanske något optimistiska. Strömförbrukningen var väldigt likartad som e-Golfens medan svaret på hur mycket bränsle bilen drog tyvärr måste besvaras med sämsta tänkbara svar – ”Det beror på”. Det beror helt enkelt väldigt mycket på var man kör, snarare än hur man kör vilket vanligen är fallet. Under testperioden drog bilen 5,7 liter/100 km, medan den många körningar drog exakt 0,0 liter/100 km. Med 8,8 kWh batterikapacitet kan du räkna med en reell räckvidd på eldrift á cirka 35 km, vilket för de flesta faktiskt är fullt tillräckligt för den dagliga körningen.

"Skjuter på riktigt bra"

GTEns sportigare ambitioner märks utöver de yttre attributen väldigt snabbt också på bilens köregenskaper – chassisättning, styrning och väghållning. Jag tycker personligen att Golf GTI är bland de mest prisvärda bilarna i ”bang for the buck” om man vill ha något med lite fart i, och GTE hamnar i min bok inte långt efter körmässigt. Den lilla överladdade motorn tillsammans med elmotorn skjuter på riktigt bra i GTE-läget och kombinationen av att kunna stå på och bli väldigt underhållen på en kurvig landsväg för att sedan kör på ren eldrift genom staden är väldigt tilltalande!

Så vilken av de två skall man då välja?

Så vilken av de två skall man då välja? Ja, det beror på. Båda förutsätter naturligtvis att du kan ladda hemma, på jobbet eller i närheten av de två för att de skall komma till sin rätt. Består din körning i huvudsak, som i mitt fall, av kort stadskörning och däremellan långa sträckor på motorväg är det tveklöst GTE som gäller. Vid stadskörning är bränsleförbrukningen noll och räckvidden blir inget hinder vid längre körningar. Består din körning däremot av att du regelbundet kör 10-20 mil om dagen, då är e-Golf din bil. e-Golfen har dessutom ett litet trumfkort över GTEn, vilket är det lägre servicebehovet i och med avsaknad av förbränningsmotor och växellåda, tänk på det!

Philip Appelsved
Driver bil-bloggen MotorApa

Foto: Privat