Ronny SvenssonDet har aldrig funnits så många förmånsbilar som nu. Drygt 270 000. Och det beror på att det aldrig varit så billigt. I rena pengar är förmånsbilen till och med billigare idag än vad den var för 20 år sedan. Allra billigast är det för dig som kör en elbil eller laddhybrid, laddar den hemma eller någon annanstans där elen är billig, och får ersättning för tjänstekörningen. Förmånsskatten jämkas, elkostnaden är marginell eller till och med gratis, och du kan få 9,50 kr skattefritt per tjänstemil.

Dyrare för de som väljer fossilt

Och så kommer det vara även när den ändrade beräkningen av bilförmån börjar gälla den 1 juli nästa år. Däremot blir det dyrare för de flesta som väljer en fossilt driven tjänstebil, allra dyrast blir törstiga dieselbilar. Det gäller för både en überfet värsting och den där lätt lastbil-registrerade servicebilen som arbetsgivaren kräver att du ska ha för att kunna göra ditt jobb.

Däremot lyfts trängselskatten ut från bilförmånen redan vid årsskiftet.

Den ändrade beräkningen av bilförmån gäller inte den förmånsbil du kör idag eller byter till innan den 1 juli nästa år. Däremot lyfts trängselskatten ut från bilförmånen redan vid årsskiftet. Du som förare kan inte betala, det måste arbetsgivaren göra, sen förmånsbeskattas du för kostnaderna för dina privata passager.

Ta reda på vad som gäller

Detta kräver nya rutiner. Här är det viktigt att i god tid ta reda på vad som gäller på just ditt företag. Annars är risken att du från årsskiftet får betala trängselskatt för både dina privata resor och tjänsteresorna. Det kan bli dyrt.

Det är alltså vid halvårsskiftet nästa år som den nuvarande fordonsskatten byts ut mot ett så kallat bonus malus-system. ”Malus” är franska och betyder ”dålig”, här är det hög bränsleförbrukning och därmed höga koldioxidutsläpp som är dåligt. Skamgränsen sätts vid 95 gram per km. Det är inte högt. Dieselbilar får dra högst 0,36 liter per mil och bensinare 0,41. Inte många bilmodeller klarar det idag, och inte lär det bli fler med de nya utsläppsmätningarna som börjar gälla efter sommaren.

95 gram - miljödefinitionen

Många företag kommer ändå att sikta på just 95 gram, det blir den nya miljöbilsdefinitionen. Bilurvalet begränsas. Kanske får du bara välja mellan ett antal instegsmodeller, med den snålaste motorn.

Billigare än så kan det inte bli.

Alternativet blir att styra inköpen mot det som idag kallas supermiljöbilar, elbilar och laddhybrider, men som i framtiden kallas klimatbonusbilar. Att välja en sådan ger upp till 45 000 kr i bonus. Till köparen. Fördelen för dig är den billiga, jämkade förmånsskatten och den låga driftskostnaden, i kombination med de där 9,50 per mil. Billigare än så kan det inte bli. Grattis!

Ronny Svensson
Sveriges främste tjänstebilsexpert och VD på Ynnor AB

Foto: Ynnor