En utredning som Finansdepartementet tagit fram och som nu ligger på regeringens bord, presenterar ett så kallat bonus malus-system. Fritt översatt; morot och piska. Enligt förslaget får en bil som är helt utsläppsfri 60 000 kronor i premie på inköpspriset, släpper den ut max 35 gram koldioxid per kilometer är premien 45 000 kronor och under 50 gram blir det 35 000 kronor i bonus. Alltså en klar förbättring jämfört den bonus som gäller idag för laddbara bilar.

En klar förbättring jämfört den bonus som gäller idag för laddbara bilar

Nya bilar som släpper ut mer än 95 gram ska däremot straffbeskattas med 80 kronor per gram över gränsen under de första tre åren. Efter dessa tre år blir avgiften 22 kronor per gram räknat från gränsen 95 gram. Den avgiften blir densamma för bensin- och dieseldrivna fordon samtidigt som fordon som kan drivas med alternativa bränslen betalar hälften så mycket.

Omotiverad hög höjning

Reglerna ska gälla både för privata köpare och tjänstebilar, men för de senare begränsas nybilsbonusen till högst 35 procent av skillnaden i pris mellan en bil med bonus och närmast jämförbara bil utan. En gräns är också satt till högst 25 procent av bilens nypris.

För en populär tjänstebil som Volvo V70 med dieselmotor och fyrhjulsdrift innebär skatteförändringen en höjning från dagens cirka 3 500 kronor till nära 10 500 kronor. Kritiker menar att höjningen är omotiverat hög och att gränsen på tre år också riskerar leda till fler äldre bilar blir kvar i trafik vilket motverkar idén om att byta ut så många äldre bilar som möjligt mot nya mer miljövänliga.

Lägre driftskostnader

För att hålla tjänstebilar åt personal är inköpspriset en viktig faktor för totalkostnaden. Elbilar är fortfarande dyrare jämfört motsvarande bil med bensin- eller diesel men här ska nybilsbonusen samt bonus-malus-systemet locka fler att välja el. För föraren kommer kostnaden däremot snart att höjas då rabatten på förmånsvärdet för att köra gas, laddhybrid eller elbil sänks från max 16 000 kronor till max 10 000 kronor från och med 1 januari 2017.

För föraren kommer kostnaden däremot snart att höjas

Fortfarande dock en bra rabatt som gör elbilen till ett intressant alternativ för föraren. De lägre driftskostnaderna för elbilen och att undvika straffskatten på ”smutsiga” bilar gör också att det blir förutsättningar för företagen att även räkna hem det högre inköpspriset.

Fler miljövänliga alternativ

Vad som ytterligare talar för att vi får se fler elbilar som tjänstebilar är att utbudet nu blir allt bättre. Även antalet laddstationer ökar kontinuerligt och den så kallade räckviddsångesten kan därmed lindras. Under 2015 mer än dubblerades försäljningen av elbilar jämfört med 2014 och 5 procent av alla nyregistrerade miljöbilar var en elbil. I totalt antal så registrerades knappt 3.000 elbilar 2015 jämfört med drygt 1 200 under 2014.

Under 2015 mer än dubblerades försäljningen av elbilar

Allt fler tillverkare kommer nu också med elbilar. Den stora boomen för tjänstebilsmarknaden i Sverige blir troligen när Volvo erbjuder eldrift. Visst hade de en konceptbil med eldrift redan i mitten av 70-talet men det är först nu en mer fokuserad satsning görs. Från Torslanda sägs att den första elbilen kommer redan 2019 och gissningarna från motorjournalisterna är att det blir Volvo XC60 som då får eldrift. Redan idag finns exempelvis Nissan, Mitsubishi, Renault, Citroën, Volkswagen, BMW, Mercedes, Ford, Kia med eldrift och fler står i startgroparna.

En viktig del av framtiden

Trendskapande Tesla sålde nästan 1 000 bilar under 2015 och har bevisat att även bilar med eldrift kan göras snabba, lyxiga och med snygg design. När det nu också finns eldrivna Formel 1-bilar (Formel E), som kör skjortan av det mesta på racerbanorna, så pekar allt mer mot att el blir en viktig del av framtiden på våra vägar. Även för tjänstebilsförarna.