Det är stor skillnad mellan utrustningsnivåer på bilar från olika tillverkare. Mycket av det som är standard i en bil kan vara dyr extrautrustning i en annan. På tjänstebilssidan är det också komplicerat, och ibland kostsamt, att välja till extrautrustning som inte är ”standard” i bilen. Listpriset styr förmånsbeskattningen och i princip all utrustning ska läggas till listpriset och beskattas till dess fulla värde. Samtidigt försöker bilhandlarna hålla listpriset inom givna beloppsgränser för att bilen ska ha en möjlighet på tjänstebilsmarknaden.  Tjänstebilsförarna är kräsna och det finns utrustning som är ett ”måste” i bilen och kan avgöra vilken bil som väljs i slutänden.

Listpriset styr förmånsbeskattningen

Extrautrustning är i princip allt som har med funktionen att göra men inte ingår i det listpris skattemyndigheten fått från generalagenten. Det gör att många tillverkare plockar fram speciella bilar där den populäraste extrautrustningen finns med och ingår i listpriset. På motsvarande sätt finns dyra bilar där man minimerar utrustningen för att kunna få ner listpriset under en beloppsgräns.

Kontrollera listpriset

Tittar man på uppräkningen av extrautrustning som ska läggas till listpriset så finns där mycket av det som idag är standard i de flesta bilar. Centrallås, farthållare, låsningsfria bromsar, airbags liksom många säkerhetsdetaljer som finns i alla moderna bilar.

Mobiltelefon, handsfree, viss kommunikationsutrustning, elektronisk körjournal och alkolås är i princip de enda extrautrustningar Skatteverket undantar från beskattning. Ur skattehänseende görs heller ingen skillnad om utrustningen monterats på bilen i fabriken eller i efterhand. Gör man det i efterhand ska även kostnaden för monteringen räknas med i värdet.

För skattemyndigheten är det viktigt att utrustningen värderas till rätt marknadsvärde

Detta kan vara viktigt att kontrollera också om man väljer en begagnad bil. Vad var standard från början och finns något som räknas som extra? För skattemyndigheten är det viktigt att utrustningen värderas till rätt marknadsvärde och att den ska kunna köpas även av privatperson till samma pris.    

För att inte råka ut för dyrbara överraskningar är det därför viktigt att ta reda på av bilföretaget och skatteverket vilket listpris som gäller och exakt vilken utrustning som ingår i det priset. Allt annat räknas som extrautrustning och kommer på skattsedeln.

Framtid

Vad kommer att finnas i våra bilar i framtiden? Egentligen är det bara att titta på vad som idag går att välja som extrautrustning eftersom mycket av det blir standard efter en tid. Allt fler bilar har adaptiva system för exempelvis strålkastare och farthållare. Dragkrok, motorvärmare, taklucka och aktiv säkerhetsutrustning som autobroms kommer också allt oftare i bilar redan från fabriken. Även underhållningen i bilen blir allt mer avancerad och ingår ofta i standardpaketet. Idag går många bilar att få med wi-fi och det är ingen vild gissning att det kommer vara standard i alla bilar inom en snar framtid.