Att välja rätt däck till tjänstebilen är en kopmlex affär. Det optimala däcket ska både vara slitstarkt, ha lågt rullmotstånd, klara av bilens vikt och hastighet, vara greppsäkert och ha en bra bromsförmåga samtidigt som det även ska uppfylla miljökraven. Lägg därtill att vi i det nordiska klimatet har ännu mer specifika krav på vad ett däck ska klara av.

– I däckbranschen är modeordet för dagen rullmotstånd. Att sänka rullmotståndet med säg 10 procent innebär drygt 3 procent lägre bränsleförbrukning. Det låter kanske inte så mycket, men utslaget över lång tid och många bilar gör det skillnad. Alla tillverkare jobbar med att få ner rullmotståndet utan att påverka övriga egenskaper, säger Anders Jansson, produktchef på Nokian Tyres.

Säkerhet eller komfort?

Allt fler värderar idag komfort och att få ner ljudnivån så mycket som möjligt. Därmed har komfort över funktionalitet börjat styra prislappen. Men ur ett företagsekonomiskt perspektiv är det också viktigt att däcken på tjänstebilarna håller så många mil som möjligt. Det blir därför viktigt att se till att optimera däckvalet efter tjänstebilens och förarens förutsättningar.

– Den största faktorn till slitage är främst det som sitter mellan ratten och ryggstödet, alltså föraren. Ett mjukt och lugnt körsätt kan spara väldigt många mil på ett däck. Fel körsätt gör att däcket får otroligt kort livslängd. Naturligtvis skulle det gå att göra ett däck extremt hållbart men då skulle andra egenskaper, som exempelvis komfort samt prestanda på vått och torrt underlag, försämras vilket gör däcket mindre säkert, förklarar Anders Jansson.

Ur ett företagsekonomiskt perspektiv är det också viktigt att däcken på tjänstebilarna håller så många mil som möjligt

En annan stor faktor till slitage är väglaget. Byt vinterdäck och friktionsdäck så tidigt som det säkerhetsmässigt är möjligt på våren. Slitaget är avsevärt mycket större (siffror om 400 procent större slitage har mätts upp) på våren jämfört med övriga året. Ju högre klackar och mjukare gummi – alltså det som finns på vinter- och friktionsdäck – desto större slitage.

Välj däck efter underlaget

Friktionsdäck året runt är inte att rekommendera då vi i Sverige har dispenser att köra med friktions- och vinterdäck som inte uppfyller de faktiska rekommendationerna från biltillverkaren. Dessa däck har lägre hastighetsklass och mycket sämre prestanda på sommarvägar och särskilt på vått underlag.

Följ de rekommendationer – bilens så kallade helfordonsgodkännande – när det gäller dimensioner och hastighetsklass på däcken. Principen är att ju högre hastighetsklass desto bättre kursstabilitet och bättre egenskaper vid undanmanövrar eller hård inbromsning. Samtidigt ger högre hastighetsklass sämre komfort, högre ljudnivå, sämre rullmotstånd och därmed högre bränsleförbrukning.

Erfarenheter och tester visar att dyrare däck tyvärr alltid är bättre än billiga däck

Att frångå bilens helfordonsgodkännande – och därmed försämra vissa egenskaper – kan faktiskt medföra problem i försäkringsfrågor vid en olycka. Även att byta dimension på fälgar och däck kan inverka negativt på bilens prestanda och komfort. Bilen är konstruerad med en viss dimension på fälg och däck. Att ändra på det kan till och med vara trafikfarligt.

Utgå från var, av vem och på vilket sätt däcket främst kommer att användas. Vilka egenskaper är viktigast? Komfort och rullmotstånd eller grepp och högfartsprestanda, våtgrepp eller grepp på torrt underlag, mest landsväg eller stadstrafik? Går bilen mest i Sverige och Norden kanske ett däck för europeiska förhållanden inte är att föredra och tvärt om.

Erfarenheter och tester visar att dyrare däck tyvärr alltid är bättre än billiga däck. Även ur en långsiktig ekonomisk synvinkel och särskilt om bilen körs mycket. Även säkerhetsmässigt skiljer sig billiga däck generellt från dyrare på ett negativt sätt. Läs däcktester och se till att få information från så många håll som möjligt. Försök hitta tester som är gjorda i Norden och inte nere i Europa. Nordiska förhållanden är annorlunda och resultaten ofta helt olika beroende på var testet är gjort.

En viktig säkerhetsfråga

Alla stora däckfirmor ägs eller har nära kopplingar till någon av de stora däcktillverkarna. Vill du ha råd och hjälp så fråga runt hos fler däckfirmor.

Däcken är den kanske enskilt viktigaste parametern när det gäller bilens säkerhet

Att köpa däck över internet blir allt vanligare. Var då noga med att få däck som passar nordiska förhållanden. De stora tillverkarna har olika däck för olika marknader eftersom förhållandena är så olika. Ett däck med god komfort och lågt vägljud i exempelvis Frankrike har inte samma prestandan på en svensk väg.

Däcken är den kanske enskilt viktigaste parametern när det gäller bilens säkerhet. Var noga med att kontrollera däcken ofta. Se till att ha rätt lufttryck och se till att däcket inte har några skador, kontrollera slitaget, balansera däcken och byt i tid.