– Första däckrazzian i Sverige genomfördes 2004 och ordet ”razzia” valdes för att skapa uppmärksamhet, berättar Pontus Grönvall, Däckbranschens informationsråd. Vi behöver öka kunskapen och säkerheten på vägarna och däckrazzior är här ett effektivt verktyg.

Vid däckrazziorna gör Polisen en ordinarie trafikkontroll. Efter det erbjuds bilisten en frivillig undersökning, där mönsterdjup, lufttryck och om det sitter dubbfria vinterdäck på bilen kollas, samtidigt som en trafiksäkerhetsexpert från NTF informerar om hur dessa parametrar påverkar bilkörningen.

Bättre och mer kunskapPontus

Även om det sedan 2004 ses tydliga förbättringar både vad gäller kunskap och däckkvalitet, återstår fortfarande mycket arbete och rutinen med däckrazzior planeras genomföras även i år.

– Under 2016 års däckrazzia hade var fjärde stannad bil minst ett däck med ett mönsterdjup på tre millimeter eller sämre. Drygt sju av tio tillfrågade vid däckrazziorna hade inte mätt lufttrycket den senaste månaden eller kunde ens komma ihåg när det senast gjordes, säger Pontus Grönvall. 

Säkerhet och ekonomi

Pontus Grönvall poängterar att varje bilist själv ansvarar för att hålla koll på sina däck. Det handlar både om trafiksäkerhet och miljö. Med slitna däck ökar risken för vattenplaning. Med dåligt lufttryck kan bilen bli svår att hantera i en kritisk situation, samtidigt som däcken slits fortare och bränsleförbrukningen ökar.

Och angående dubbfria vinterdäck har Pontus Grönvall ett klart besked:

– Dubbfria vinterdäck har betydligt sämre grepp på sommaren jämfört med sommardäck och det gäller både på våt och torr vägbana.