Hur stor koll har du som tjänstebilsförare på däckens status? Är svaret ”så där” är du inte ensam, och insikten ökar inte direkt med de tjänstebilsflottor som blir allt vanligare hos företag. 

– I Sverige råder alltid ett föraransvar vad gäller uppfyllda krav på däckens körduglighet. Det blir dock en utmaning när ägarskapet ligger hos någon annan, säger Lars Bergmark, vd på Pirelli Nordic. Vad händer när morgondagens självkörande bilar dessutom inte har någon förare?

 

Smart teknik

Lösningen menar Lars Bergmark finns i den tekniska utvecklingen inom däcktillverkning. Inom kort kommer det att finnas däck som med hjälp av smart teknik och sensorer gör att både den som äger fordonet och den som kör kan följa upp däckstatus i realtid. Den här typen av system finns redan idag där förare och driftsansvarig lätt kommer åt information via central styrenhet eller app. Och intresset hos tjänstebilsflottorna är stort.

"Att köra med slitna däck som har för lite lufttryck är trafikfarligt"

– Att köra runt med slitna däck som dessutom har för lite lufttryck är trafikfarligt. Det innebär dessutom ökade bränslekostnader. Med hjälp av smarta däck ökar inte bara förarens säkerhet. Även företagets driftsekonomi effektiviseras, avslutar han.