Enligt vinterdäckslagen (2009) ska vinterdäck användas på Sveriges vägar fram till den 31 mars, samtidigt som det efter den 15 april bara får köras dubbfritt. För de i genomsnitt 60 procent av svenska bilförare som föredrar dubbat finns därför 14 dagar tillgodo för ett däckbyte.

– Beslutet om den 15 april togs utifrån då rådande miljö- och kostnadsberäkningar, som också kan diskuteras, men med lite hänsyn till trafikanternas säkerhet och verkstädernas arbetsmiljö, säger Peter Buhre, vd på Däckspecialisternas Riksförbund (DRF) och menar att val av däcktyp måste få bero på förarens preferenser, huvudsaken är att det är kända däckfabrikat.

Stora väderskillnaderPeter

Stora väderskillnader mellan södra och norra Sverige, samt årligen återkommande väderomslag under höst och vår, gör inte sällan däckbyte problematiskt för såväl verkstad och däckspecialist som för bilförare.

– Att byta däck är tungt; en mekaniker som skiftar hjul på en bil lyfter 160 kilo per bil. Personalen på däckverkstäderna utstår en enorm arbetsbelastning under den här perioden, vilket löses med övertid till maxgräns eller tillfälliga resurser som inte sällan saknar rätt kompetens, säger han och lägger till:

– Samtidigt måste vinterdäck kunna användas under den tiden som det finns risk för vinterväglag, något annat är trafikfarligt.

Hur ser lösningen ut?

 – Ett alternativ är att förlänga bakåt, det vill säga tillåta byte från den 15 mars. Vi ser dock helst en återgång till ett sista datum för dubbat den 31 april, som det var innan 2009.  Det är det bästa alternativet för verkstädernas arbetsmiljö, och dessutom det bästa ur trafiksäkerhetssynpunkt.