Lite motvilligt ville jag vill utmana ödet och få ett kvitto på hur bra jag egentligen kör, jag som företräder en organisation som arbetar för grön bilism. Att köra en så kallad “miljöbil” räcker inte hela vägen om man ska vara trovärdig. Om du måste köra bil så behöver du också köra smart, säkert och effektivt. Jag vet sedan tidigare att hastigheten är den faktor som både har den största betydelsen på förbrukning och därigenom på miljöpåverkan, men även för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Körbeteendet är viktigt.

Minska bränsleförbrukningen

Många av oss som har gått på sparkörningskurs vet att man kan bli överraskad av resultatet. Efter kursen kan de flesta minska sin bränsleförbrukning mellan 5 och upp till 20 procent och dessutom köra säkrare om man tillämpar sparkörningsekniker. 20 procent är många liter, många kronor,mycket CO2 och partiklar mm. Vi vet också att man snabbt glömmer  bort vad man har lärt sig och man går tillbaka till sitt gamla beteende. Därför är det viktigt att man har någon form av stöd i bilen för sparsam körning. De flesta moderna bilar idag ger någon form av feedback, till exempel när man ska växla upp eller ner, och så kan man se förbrukning och genomsnittlig hastighet. Däremot kan man inte få en diagnos över hur bra man kör.

Jag bad dem att få testa deras system privat.

För detta krävs andra typer av externa verktyg. Verktyg för att administrera fordon och fordonsflottor. Efter en kort marknadsundersökning tog jag kontakt med Dialect, ett av företagen på marknaden som levererar sådana system primärt för företagskunder. Jag bad dem att få testa deras system privat.

Sagt och gjort! Jag fick en liten manick installerad i bilen på några minuter och laddade ner en app till mobilen. Manicken som inte är större än en mobiltelefon och har en inbyggd GPS-mottagare, håller reda på position, acceleration, inbromsning, mm. Appen håller även reda på mina körningar, en så kallad “digital körjournal”. Journalen hämtar följande information från systemet; startpunkt, slutpunkt, körsträcka och klockslag för varje resa.

Möjliggör uppföljning

Med systemet kan man följa upp olika aspekter i sin körning såsom ekonomi, säkerhet och miljö. Om man vill kan man jämföra sig med andra, anonymt förstås. Hur snålare kör du jämfört med dina kollegor?

Efter sex månader bad jag om att få en återkoppling. Det innebär att man får en rapport som visar hur man har kört där man även jämför sin körning med andra förare. Det gäller dock att hitta en bra jämförelsegrupp, skillnaderna på registreringar och körsträcka är stora beroende på om man kör i stad eller på landsbygd.

– Du kör i denna jämförelse väldigt mycket mindre än snittet vilket naturligtvis påverkar utfallet och en lugn förare verkar du vara, skriver Petter Stenberg som är affärsområdesansvarig för “Fordonssystem” på Dialect Business Center.

Lugnt och korta sträckor

Slutsats? Jag kör lugnt och korta sträckor. En del sträckor skulle jag förmodligen kunna ersätta med cykel eller gång. Annars utgår jag att jag får väl godkänt.

Ett verktyg som hjälper varje förare att få förståelse

Kan jag andas ut? Nej, troligen inte, manicken är nu avinstallerad och risken finns att man återgår till gamla beteenden. Alla borde dock ha denna funktion i bilen, åtminstone få testa. Detta handlar inte om övervakning utan att ha ett verktyg som hjälper varje förare att få förståelse för hur sitt körbeteende påverkar utfallet, säkerhet, miljö, slitage och den totala fordonskostnader.

Martin Prieto Beaulieu
Styrelseledarmot Gröna Bilister