I Stockholm ökade efterfrågan på gasdrivna bilar rekordartat i samband med införseln av trängselskatt 2007. Anledningen var att man slapp betala skatten om bilen klassades som miljöbil, vilket gasbilar då gjorde. Samtidigt kom en gasversion av VW Passat som blev en populär tjänstebil.

– Problemet då var att själva infrastrukturen för fordonsgas inte var tillräckligt utbyggd för den stora ökningen i efterfråga, så det blev långa köer till tankställen och totalt sett fick gasbilarna då en negativ stämpel, berättar Bo Ramberg, VD på FordonsGas Sverige.

Infrastrukturen nu utbyggdBo

Den stämpeln har varit svår att tvätta bort även då infrastrukturen nu är tillräckligt utbyggd för att klara ca 80 procent av Sveriges alla tjänstebilar. Det finns ca 160 tankställen runt hela Sverige och fler är på väg, Och gasbilarna har alltid möjlighet att koppla på bensindrift om det skulle vara problem att hitta gas.

– Dessutom får man 40 procents skattereduktionpå förmånsvärdet för en tjänstebil som drivs av gas, en reduktion som regeringen nu förlänger ytterligare tre år, berättar Bo Ramberg.

Men informationen om fordonsgasens alla fördelar och deproblem som många uppfattade med gasbilarna kring 2007/2010 är nu  lösta men har inte trängt ut till allmänheten. Det starkaste skälet just nu är det låga oljepriset och därmed lågt pris på bensin och diesel. Ett annat skäl är att mycket miljöfokus har riktats mot elbilarna som har ökat sin popularitet, inte minst TESLA. Andra elbilsmodeller på marknaden passar idag bäst till stadskörning då räckvidden ännu inte är lika lång som för exempelvis gasbilar.

Både miljö- och kostnadsvinster

Det finns även ett antal större EU-projekt som verkar för att fler ska börja använda fordonsgas som drivmedel för miljöns skull. Ett är GREAT, Green Regions för Alternative Fuels for Transports, ett projekt i syfte att öka tillgängligheten för tank/laddningsstationer av hållbara drivmedel mellan bland annat Oslo-Hamburg. Tanken är att man där emellan ska kunna köra i ett sträck på fordonsgas och LNG (Liquified Natural Gas) , dvs flytande fordonsgas.

– Förutom de stora miljövinsterna så minskar bränslekostnaderna rejält med fordonsgas, speciellt i jämförelse med bensin.

Om efterfrågan börjar öka rejält så kommer utbyggnaden ta rejäl fart. Men, just nu avvaktar branschen lite då det fortfarande bara är ett fåtal procent av exempelvis tjänstebilarna som använder fordonsgas, säger Bo Ramberg.

Den situationen tror dock Bo Ramberg kommer förändras inom det närmaste året då flera bilmärken på tjänstebilssidan snart introducerar intressanta gasbilar.

Ökar den totala andelen gasbilar

– Audi lanserar sin A4 modell med gasdrift nu under hösten och i början på 2017 släpper de även A5-modellen med gas. Volvos nya V90 finns redan nu att beställa med gasdrift och med dess prisbild har den stora förutsättningar att bli en riktig storsäljare. Med Volvo V90 finns nu gasbilar representerade även i premiumsegmentet och tillgodoser ännu ett behov hos marknaden. Då tror vi att gasbilarna kommer bli allt vanligare som tjänstebil eftersom de har så många fördelar, berättar Bo Ramberg.

Tjänstebilarna kommer sedan ut på andrahandsmarknaden och når då den privata marknaden, vilket på sikt troligen ökar den totala andelen gasbilar.

– Att köra en gasbil är att kunna kombinera ett rent miljösamvete med bekvämlighet. Det är inga problem att ta bilen med familjen till fjällen, tankställen finns på de flesta håll och där det inte finns kan man alltid en kort sträcka koppla på bensindriften, avslutar Bo Ramberg.