Bonus Malus

 

Vi börjar med Bonus Malus. Sverige gjorde en copy paste på Frankrike som överfinansierade sitt projekt med närmare 21 miljarder SEK. Tyvärr har även Sverige kraftigt överfinansierat Bonus Malus-förslaget med ca 1 - 3 miljarder SEK.

Ett gott råd är att omgående beställa din Bonus Malus-bil

Förslaget är dessvärre kontraproduktivt och hämmar introduktionen av de allra nyaste, säkraste och mest populära bilarna. Tvärtom blir ”fyraåringarna” mycket populära och vi kommer få se import av ”tomhylsor” från Tyskland, Holland och Norge vilket är bilar som inte är laddade med senaste typ av autobroms eller adaptiv farthållare.

Ett gott råd är att omgående beställa din Bonus Malus-bil för att säkerställa leverans före den 30/6 2018 då det blir betydligt dyrare efter första halvåret.

 

Privat betalning av trängselskatter och broavgifter

 

Redan i begynnelsen när myndigheterna konstruerade förmånsbeskattningen av tjänstebilar stod det i anvisningarna att förmånsvärdet skulle spegla kostnaden av en motsvarande privatbil.

Således är det svårt att hitta argument emot det nya förslaget och det är bara bita i detta sura äpplet. Detta landar på mellan 500 – 1 000 SEK netto per månad beroende på ditt personliga/tjänstemässiga körmönster.

 

Dieselns vara eller icke vara

 

På Frankfurtsalongen för en dryg månad sedan presenterade koncerncheferna för Mercedes, BMW och Volkswagen sina framtidsplaner för dieseln med en horisont om 15 - 20 år.

Dieselmotorn är suverän när det gäller energieffektivitet med 30 % lägre bränsleförbrukning och 20 % mindre CO2 utsläpp jämfört med en bensinbil.

Det tar dock 2 - 4 år att svänga om denna oljetanker för att möta bägge utmaningarna samtidigt.

EU har enbart fokuserat på CO2 utsläpp jämfört med USA där fokus enbart legat på NOX utsläpp. Dessvärre är det oftast så att är du bra åt det ena hållet blir det ofta sämre åt de andra. Nu över en natt skall EU vara duktiga på bägge parametrarna. Fordonsindustrin har lösningar på detta med EGR (Exhaust Gas Regulation) samt AdBlue / Urea teknik. Det tar dock 2 - 4 år att svänga om denna oljetanker för att möta bägge utmaningarna samtidigt. Var förberedd att fordonsindustrin kommer klara av detta med typ Euro 7 krav och Euro 8 krav men det kan ta några år.

 

Bensinstation. Foto: Unsplash

 

Miljözoner i stora städer

 

Detta kommer med all säkerhet till Sverige i sinom tid. I Sverige avvaktar vi infrastrukturminister Thomas Eneroths direktiv till kommunerna i denna fråga. Direktivet beräknas komma under första kvartalet 2018. Därefter skall man i Stockholm utreda och identifiera vad som orsakar NOX utsläppen i innerstaden. Det blir först efter detta relevant med att styra ”utsläpparna”. Gissningsvis hinner ett eller flera val hinna före denna utredning och ett färgskifte kommer definitivt påverka utformningen och tidplanen för eventuella miljözoner.

Det kommer bli svårt att få semester under ketchupperioden maj - augusti

Alla Bonus malus-bilar måste registreras före halvårsskiftet samt att alla Bonus malus-köpare vill ha leverans efter halvårsskiftet. Detta får enorm belastning på rederier, biltransportörer, bilimportörer och framförallt på alla återförsäljare. Det kommer bli svårt att få semester under ketchupperioden maj - augusti 2018.

Likaså kommer det bli betydande lageruppbyggnad av såväl inbytta begagnade bilar samt lagring av bonusbilar. Många fotbollsplaner kommer behövas hyras in för lagring av nya och begagnade bilar.

 

Lägre försäkringspremier

 

Den uppkopplade bilen har många safety features som begränsar krockvåldet avsevärt. Detta leder i sin tur att försäkringspremierna kommer gå ned med 80 % inom de närmaste fem åren vilket kraftigt påverkar Total Cost of Ownership.

 

Den uppkopplade bilen

 

Jag närvarande på en global fordonskonferens i Indonesien där min amerikanska kollega berättade om ”The Zero Dollar Car”. Det betyder att den uppkopplade bilen har så mycket värdefull och säljbar information att intäkterna tillslut kommer överstiga kostnaden för bilen. Ur ett långsiktigt perspektiv ser vi inga tecken på begränsad utveckling som går mot en totalmarknad om ca 400 000 nyregistreringar 2022.

God jul och gott nytt bilår