Ofta i samband med att säckar knyts ihop lockas man till rekapitulation och någon slags analys av vad som hänt, och i vilken mån man själv bidragit, eller inte, till händelser längs tidsaxeln.

För som vi alla vet, måste vi veta varifrån vi kom för att veta vart vi är på väg och vi kan inte göra antaganden om framtiden utan att förstå vårt förflutna. Med det sagt, kan vi även lägga de värsta flosklerna till handlingarna.

Mitt bilårPhilip

Ergo, skall jag försöka summera mitt bilår och dela med mig av mina lärdomar och slutsatser, för vad de kan tänkas vara värda. 2016 markerade bland annat ettårsdagen av Volkswagens utsläppsskandal, även känd som Diesel-gate. Vad blev då utkomsten av Diesel-gate, sett i backspegeln? Aktien gjorde en dipp då de nervöst lagda flaggade för domedagen, Volkswagen själva satte av en ryslig summa pengar för eventuella skadeståndskrav och kostnader förknippade med korrigering av mjukvaran, men summerade i slutet av både 2015 och 2016 goda försäljningsår. Nu, cirka 1 ½ efter skandalen är det inte direkt något som når löpsedlar. Slutsats; allmänheten har kort minne och ett starkt varumärke som Volkswagen rubbas inte nämnvärt ens av händelser som Diesel-gate.

Min ödmjukaste tanke kring detta är att teknik som verkar för en bättre värld

Vidare tog autonom bilkörning ett ganska bryskt kliv in i rummet och visade att det i nuläget inte är teknik som begränsar oss, utan lagstiftarnas förmåga att ta tekniken till sig, som håller autonom körning tillbaka. Det vill säga, de håller en säkrare trafiksituation tillbaka. Bilar med autonoma funktioner kommunicerar med varandra helt utan missförstånd sinsemellan, till skillnad från oss människor. Min ödmjukaste tanke kring detta är att teknik som verkar för en bättre värld, till exempel i form av säkrare trafik eller mindre utsläpp, alltid kommer arbeta i uppförsbacke kantad av byråkrati och tröga system, tyvärr. Men, ingen natt utan dag, min generation, det vill säga 80-talister, kommer inom en inte alltför fjärran framtid vara de som sitter i beslutsfattande politiska ställningar. Och förhoppningsvis, då vi vuxit upp i den digitala revolutionen, kommer vi vara mer benägna att ta till oss ny teknik snabbare.

Däckens verkliga betydelse

Till sist, en summering av mitt personliga bilår, som kommit att handla mycket om däck. Jag har haft förmånen att delta vid flertal oerhört lärorika tillfällen hos däcktillverkare som Bridgestone och Michelin, och kommit till insikt om däckens verkliga betydelse för trafiksäkerhet. Låter det självklart och kanske banalt? Måhända, men håll då i åtanke att jag varit bilintresserad hela mitt liv och kört bil sedan 6-årsåldern.

Även för en inbiten bilentusiast, krävdes grundlig genomgång av däck för att till fullo förstå hur de fungerar och därmed vad som skiljer ett kvalitetsdäck från ett livsfarligt dito. Låt mig runda av med att säga, mer information om däck i trafikskoleundervisning och välkommen till framtiden, 2017 är här.

MotorApa