Om bara alla kunde förstå att det bästa valet av inredning i en bil är beige läderklädsel ackompanjerat av valnötsinlägg på panelerna. Precis på samma sätt det borde vara olagligt att montera utrustning på bilen som gör att den ser snabbare ut, men som i själva verket gör den långsammare.

Det vore också alldeles förträffligt om fler analyserade sina behov och användningsområden av bil innan de valde sin fyrhjuliga kamrat.

Alternativ på marknaden

Finns det någon röd tråd här eller vill skribenten bara raljera om sin egen förträfflighet, undrar säkert du som läsare. I ärlighetens namn, båda delar. Vart jag vill komma är, att om fler de facto tittade närmare på hur deras körmönster ser ut, skulle nog många komma fram till att en elbil faktiskt vore det mest förståndiga och försvarbara bilvalet. ”Alla kanske inte har en miljon i budget för att köpa en Tesla!” - ett inte helt ovanligt motargument. Nej, men hör och häpna, det finns alternativ på marknaden! Alternativ som faktiskt ryms inom 7,5 basbelopp vilket är en ganska vanlig budget för tjänstebilsförare. Några exempel:

  • Renault Zoe, 215.900 SEK
  • Nissan Leaf, 266.690 SEK
  • BMW i3 339.900 SEK

Ett konsumentansvar

I tillägg till ovan batteribilar finns en rad laddhybrider som både ryms inom 7,5 basbelopp, som med stor sannolikhet klarar din pendling till jobbet på eldrift. Missuppfatta mig inte nu, jag älskar gurglande jänkaråttor som drar massor med bränsle, ylande V12:or som hotar spränga trumhinnorna och ilskna V10:or som får ljudet av en slagborr att framstå som en smekning i örat. Men samtidigt anser jag att vi som priviligierade västerlänningar har ett konsumentansvar att förhålla oss till.

Vi som priviligierade västerlänningar har ett konsumentansvar att förhålla oss till

Ett konsumentansvar som innebär att vi åtminstone bör utvärdera möjligheten att välja en produkt som bidrar till att driva fordonsutvecklingen framåt. Jag vet, även här finns motargument varav det vanligaste är att framställningen av batterierna är såpass resurs- och energikrävande att nettot på sista raden är negativt.

Då vill jag kontra med att det måhända är vad som gäller just i detta nu, men i takt med att produktion av elbilar och dess komponenter tilltar i volym kommer vi även lära oss att såväl framställa som använda och återanvända råvarorna på ett mer effektivt och intelligent sätt.

En förutfattad mening

Jag tror dessutom att många har en förutfattad mening om hur elbilar är utan att själva ha provat en, så med det i åtanke skulle jag vilja uppmana er att kila ned till närmsta bilhandlare och testa en elbil. Jag kan nästan garantera att ni kommer bli positivt överraskade! Det kommer nämligen vara elbilarna som räddar de få bränsleslukande entusiastbilarna som cirkulerar från utrotning.

Ska vi alla vara överens om detta nu? Jag tycker nämligen själv det vore väldigt bra.

MotorApa