Vet du vad du har för däck på din bil? Du behöver inte ha värre samvete än någon annan, de allra flesta vet faktiskt inte – det visar flertalet studier och kartläggningar.

Däcken är det enda som har kontakt med vägen – det har vi nog alla som kör bil hört. Men har du tänkt på det innebär? Smaka på orden och fundera över innebörden. Däcken, är det enda som har kontakt med vägen. Det betyder att världens säkraste och mest avancerade bil kan bli livsfarlig på grund av dåliga däck.

Däcken, är det enda som har kontakt med vägen

Mer än hälften av alla avåkningar och trafikolyckor där någon skadats eller till och med omkommit beror på förlorat mekaniskt grepp, det vill säga att bilen på ett eller annat sätt kanar av vägen och hamnar någon stans där föraren inte avsåg placera sin bil, eller sig själv heller för den delen. Yta motsvarande ungefär en handflata per däck är vad som har kontakt med vägen, det gäller vid stillestånd och vid rätt däckstryck. Ju snabbare du kör desto mer agerar centrifugalkraften på däcken vilken minskar anliggningsytan mot vägen. Lägg därtill att däcken hettas upp när du kör fort vilket ökar trycket i däcken och ytterligare minskar deras anliggningsyta mot vägen.

För att förvärra det hela lite till, skapas lyftkraft under de flesta bilar vid höga hastigheter, gissa vad som händer då? Just det, kontaktytan minskar. I värsta fall kan detta innebära att nedåt cirka en fjärdedel av en handflata per däck ligger mot vägen i hög fart.

Däckvalet är avgörande

När man beaktar och begrundar detta, börjar det verkligen sjunka in hur avgörande däckvalet är för din och dina medtrafikanters säkerhet. Nästa gång du funderar på att kanske höja effekten i din bil eller vidta någon annan åtgärd för att öka dess prestanda, se då till att du börjat med att uppgradera den viktigaste komponenten av alla på bilen – däcken.

Uppgradera den viktigaste komponenten på bilen – däcken

Ovan gäller naturligtvis inte minst vid vinterväglag. Därför bör du inför vinters däckbyte spana in Bridgestones nya vinterdäck Noranza som Bridgestone hade pressrelease för den första september. Men en rad nyheter såsom ny gummiblandning och ny utformning av däckens dubbar utlovar Bridgestone bättre isgrepp än någonsin och oberoende testresultat av däcket kommer presenteras inom kort. En annan nyhet, är en styvare mittribba som skall ge däcket bättre riktningsstabilitet och därmed styrrespons än deras tidigare nordiska vinterdäck.

Däcket finns tillgängligt från 14-18 tum för personbilar, 16-18 för SUV samt 15-17 tum för lätta lastbilar och skåpbilar.

MotorApa