De som känner mig, eller kanske läst några av mina tidigare alster, vet att jag har ett minst sagt starkt bil- och motorintresse. Intresset går utanpå det mesta i ärlighetens namn. Så har det varit sedan jag lärde mig siffror och kunde läsa de tekniska specifikationerna på bilar och rangordna vad marknaden bjöd efter i huvudsak tre mycket viktiga kriterier; motoreffekt, slagvolym och antal cylindrar. Mest var naturligtvis lika med bäst – om jag fick bestämma hade årets bil 1992 alltså blivit Mercedes-Benz 600 SEL eftersom den hade en V12 på 6 liter och 408 hästar.

Mest var naturligtvis lika med bäst

I takt med att åren passerat har väl urvalskriterierna vid bilköp reviderats något, inte radikalt, men faktorer som ekonomi, och på senare år, miljöpåverkan har ovillkorligen smugit sig in som tunga poster vid val av vardagsbil.

Så kom då vinterdagen då jag hämtade ut min testbil hos Tesla. En Model S75D, givetvis lite besviken över att ingen P90D fanns tillgänglig – motoreffekt har fortsatt en stark bedömningskoefficient som ni minns. Naturligtvis hade jag höga förväntningar på bilen som enligt branschkollegor var en ”game changer”, samtidigt som jag bar i åtanke att det är en amerikansk bil med allt vad det brukar innebära för körupplevelse och detaljfinish.

Tesla Model S den bästa bil jag kört á dags dato

Vi rullar ut på motorvägen och jag fäller ned pedalen – PANG! Ingen nedväxling, ingen reaktionstid, inget motorvrål, bara ett science-fictionartat vinande från motorerna och en oväntad kraftig acceleration. OK, redan här blev jag ganska fäst vid bilen. Vi rullar vidare och efter hundratalet mil, några jobbpendlingar och diverse små utflykter är jag övertygad – med hänsyn taget till komfort, prestanda, innovation och inte minst miljöaspekt är Tesla Model S den bästa bil jag kört á dags dato.

Teslan imponerade så pass stort på mig att det numer är helt uteslutet för mig att köpa en ny fossildriven bil, etanolbilar inräknat även om de per definition inte är drivna av fossilbränsle. Ju mer jag tänkt på saken, desto mer självklart blir det att den dagliga transporten skall drivas av förnyelsebar elenergi. Förbränningsmotorer representerar gammal teknik där lejonparten av bränslet du betalat dyrt för blir värme. Ungefär 55-60% av bränslet du häller i din bil blir värme, motsvarande tal för en elbil är ungefär 10-15%.

Släng ut det gamla, in med det nya i motorbrunnarna

En tysk tillverkare av premiumbilar, vars produkter jag för övrigt är väldigt förtjust i, firar i år 100-års jubileum vilket uppmärksammats mycket i diverse media. Jubileet framhäver de tekniska innovationer tillverkaren presenterat över senaste århundradet, men vid närmare eftertanke framstår parollen som lite platt då det egentligen hänt väldigt lite rent tekniskt – 4 hjul och en förbränningsmotor.  Det är först senaste åren som det verkligen hänt saker på bilmarknaden där ovan åsyftad biltillverkare tyvärr haft inte gått längst fram i ledet. Marknaden har tydligt visat att den är beredd att betala ett ganska stort premium för bra elbilar, så jag vädjar nu till resterande biltillverkare – ställ om!

Jag avslutar året med att parafrasera en känd dikt; släng ut det gamla, in med det nya i motorbrunnarna.

/MotorApa